środa, 30 września 2015

Buraczki tarte na zimę (do słoików)

Buraczki tarte na zimę (do słoików)

Buraczki tarte na zimę (do słoików)

Jednym z naszych ulubionych dodatków do obiadu są marynowane buraczki. Przygotowuję je na dwa sposoby: klasycznie na samych burakach i z dodatkiem papryki i cebuli. Obie wersje są pyszne i jeśli mam być szczera, to ciężko mi zdecydować, która smakuje lepiej. 

Przepis na tarte buraczki, które dziś Wam prezentuję mam od mojej Mamy. Zapewne dostała go od którejś z koleżanek lub znalazła w gazecie.Według tego sposobu robimy buraki od bardzo wielu lat. Buraczki możecie zetrzeć na dużych lub na małych oczkach, zależnie od Waszych upodobań. Ja zdecydowanie bardziej wolę buraki w większych kawałkach.

Do czego podawać tarte buraczki? To niezastąpiony dodatek do zrazów w sosie i kotletów. A Wy z czym najczęściej jadacie buraczki ze słoika?


BURACZKI TARTE NA ZIMĘ

Składniki:
  • około 3 kg buraków
  • zalewa: pół szklanki octu 10 %, 1/4 szklanki oleju, 1 płaska łyżka soli, 1/2 szklanki cukru

Przygotowanie:

Gotowanie buraków: Buraki w skórkach umieszczamy w dużym garnku, zalewamy wodą. Gotujemy je do miękkości. Czas gotowania będzie uzależniony od wielkości buraków i zajmie kilkadziesiąt minut. Jeśli w trakcie gotowania woda zbytnio odparuje, uzupełniamy ją tak, aby zakrywała buraki. Ugotowane buraki odcedzamy i studzimy.

Przestudzone buraki obieramy ze skórki. Pamiętajcie o tym, aby założyć rękawiczki! Kolejno trzemy je na tartce jarzynowej na dużych oczkach i umieszczamy w dużej misce lub garnku (buraki możecie zetrzeć także na małych oczkach, to kwestia gustu). Składniki zalewy umieszczamy w drugim garnku. Gotujemy do rozpuszczenia soli i cukru. Zalewę wylewamy na buraki, dokładnie mieszamy. Buraczki przekładamy do suchych, wcześniej wyparzonych i umytych słoików. Słoiki z buraczkami zakręcamy. Pasteryzujemy przez około 10-15 minut od zagotowania wody. Słoiki wyjmujemy z wody, mocno dokręcamy i odstawiamy na ręcznik kuchenny do góry dnem. Przykrywamy drugim ręcznikiem i pozostawiamy tak do całkowitego ostygnięcia. Gdy słoiki ostygną, przenosimy je do spiżarki. Tarte buraczki to pyszny dodatek do dań obiadowych. Ja podaję je najczęściej do zrazów, mięs w sosie, kotletów.

Polecam wypróbować również 
przepis na marynowane buraczki w plastrach:

 Marynowane buraczki w kawałkach na zimę
Buraczki w plastrach na zimę


Buraczki tarte na zimę (do słoików)



Czas przygotowania (bez uwzględnienia czasu przeznaczonego na gotowanie buraków): 1 godzina.

21 komentarzy :

  1. u mnie zawsze do klusek śląskich w sosie pieczeniowym ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja bym zjadła takie buraczki z ziemniakami i jakiś wege kotletem. Albo jako dodatek do klusek śląskich/łyżką kładzionych i sosu grzybowego.

    OdpowiedzUsuń
  3. smaczne :) choć chyba wolę ćwikłę,taką na ostro :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Robię takie same wg przepisu mojej mamy :) PYSZNE

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Buraczki bez cukru.
      Buraki ok. 3 kg. Ocet winny 4-5 łyżek. Chrzan 3-4 łyżki. Czosnek 4-5 ząbków. Sól 1 łyżeczka. Pieprz w/g uznania. Wysmakować, ewentualnie dołożyć przypraw w/g smaku. Pasteryzować 10-15 min.

      Usuń
  5. Czy do zalewy nie trzeba dodac wody?

    OdpowiedzUsuń
  6. Będę robić:-) dzisiaj:-)

    OdpowiedzUsuń
  7. No i zrobione pierwsze 5kg:-) dziś gotuję kolejne 5:-) przygotowałam dokładnie wg. przepisu i wyszły idealne:-) pozdrawiam, Kasia

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja właśnie robię ale 10 kg :) jak dla mnie troszkę za dużo octu ale pewnie jeszcze się przeżrą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musisz z 2-3 tyg. odczekać, aby przeszły smakiem. Złagodnieją i to baardzoo.

      Usuń
  9. Super, nigdy nie robiłam. A ile mniej więcej słoików wychodzi z tej porcji?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kilkanaście słoików średniej wielkości. Dokładnej liczby niestety nie pamiętam.

      Usuń
  10. Pierwszy raz robiłam i wyszły tak jak powinny, fantastyczne !!!! Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Pierwszy raz w życiu robiłam buraczki i ogromnie się cieszę, że skorzystałam z tego przepisu, są pyszne, dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Właśnie zrobiłam, wyszły pyszne, dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  13. Przepyszne bardzo lubię mąż i dzieci również

    OdpowiedzUsuń
  14. Dzis zrobilam 2 raz wedle tego przepisu. Serdecznie polecam.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawione komentarze. Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoimi spostrzeżeniami na temat przepisów zamieszczonych na stronie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.