środa, 29 października 2014

Zupa z dynią i kurczakiem

Zupa z dynią i kurczakiem


Zupa z dyni i kurczaka
Zupa z dynią i kurczakiem

Nie wiem, co mnie w tym roku opętało, ale ciągle znoszę do domu główki dyń. Są na stole, pod stołem, na parapecie. Do tej pory traktowałam dynię raczej po macoszemu i dziwiły mnie ciągłe ochy i achy kierowane w jej stronę. W tym roku mam jednak "dyniową fazę". Dodaję ją do sałatek, sosów, zup, pieczywa i wielu innych potraw. Uniwersalność tego pomarańczowego warzywa potrafi zachwycić. 

Jedną z najpopularniejszych potraw z dodatkiem dyni jest zupa. Większość osób sezon dyniowy inauguruje właśnie talerzem rozgrzewającej pomarańczowej zupy. Zauważyłam, że najczęściej jest to jakiś krem. Wystarczy w wyszukiwarkę wpisać hasło "zupa z dyni" i w grafice pojawi się nam w 99 % dyniowa zupa zmiksowana na krem. Ja jednak tym razem poszłam w troszkę innym kierunku. 

Podobną zupę do tej, którą dziś Wam prezentuję, przygotowałam w ubiegłym roku. Zrobiłam jej strasznie fatalne zdjęcie, dlatego przepis nie pojawił się na blogu w poprzednim sezonie. Oczywiście wszystkie składniki dokładnie spisałam, po czym w trakcie porządków kartę z przepisem wyrzuciłam do kosza. Ponieważ ta zupa bardzo przypadła do gustu Połówkowi, w tym roku postanowiłam odtworzyć recepturę bazując na starej fotografii i tym, co zachowało się w mojej pamięci. 

Zupa jest lekko pikantna za sprawą dodatku ostrej papryczki, imbiru oraz czosnku. Przed podaniem kropię ją dodatkowo czerwonym olejem z chili, aby dodać jej jeszcze odrobiny "charakteru". Jeśli jednak go nie posiadacie, możecie pominąć ten dodatek w przepisie. Sama zupa jest dość pożywna, przyjemnie rozgrzewa w chłodny jesienny dzień. Warto jej spróbować, póki trwa dyniowy sezon.

Pikantna zupa z dynią i kurczakiem

ZUPA Z DYNIĄ I KURCZAKIEM

Składniki (na 4-5 porcji):
  • 1,2 l bulionu warzywnego
  • 2 małe szalotki, drobno posiekane
  • 1 papryczka chili, pozbawiona pestek i posiekana
  • pół łyżki posiekanego imbiru
  • 2 ząbki czosnku, posiekane
  • puszka mleka kokosowego (400 g)
  • 2 piersi z kurczaka (450 g), pokrojone w cienkie paseczki
  • 500 g dyni, pokrojonej w kostkę
  • 1 łyżeczka mielonego kminu rzymskiego
  • 150 g makaronu chow mein*
  • 1-2 łyżki sosu rybnego
  • 1-2 łyżki jasnego sosu sojowego
  • sok z połowy limonki
  • pół łyżeczki cukru palmowego do smaku
  • olej chili do pokropienia zupy (opcjonalnie)
  • posiekana dymka do posypania
Przygotowanie:

W dużym rondlu (który pomieści całą zupę) rozgrzewamy olej. Wrzucamy szalotki, imbir, chili i czosnek, smażymy przez 2-3 minuty. Wlewamy ciepły bulion, dodajemy mleko kokosowe, zagotowujemy. Do zupy dodajemy kurczaka, dynię oraz kmin rzymski. Gotujemy na małym ogniu przez 10-15 minut, aż dynia będzie miękka. Dodajemy sos rybny, sojowy, sok z limonki, cukier. Chwilkę podgrzewamy. Makaron przygotowujemy zgodnie z opisem na opakowaniu. Makaron, którego użyłam wystarczy zalać gorącą wodą. Ja dołożyłam go do gorącej zupy i poczekałam kilka minut, aż napęcznieje. Zupę nalewamy do miseczek, kropimy olejem chili i posypujemy dymką.

* do zupy możecie wykorzystać makaron z kiełków fasoli mung, który świetnie chłonie smak wywaru.

Azjatycka zupa z dynią
Zupa z dynią i kurczakiem

Czas przygotowania: 25 minut.

6 komentarzy :

  1. Bardzo ciekawy przepis,zupa rozgrzewająca i pewnie pyszna;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny pomysł na rozgrzewającą zupę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo smaczna zupa :) Dodałam jeszcze końcówkę krewetek, którą miałam w zamrażalniku. Kasia M

    OdpowiedzUsuń
  4. czy pasowałaby do zupy ryba zamiast mięska?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli ma być rybka, to postawiłabym tu na pulpety.

      Usuń

Dziękuję za pozostawione komentarze. Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoimi spostrzeżeniami na temat przepisów zamieszczonych na stronie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.