środa, 13 sierpnia 2014

Oliwa aromatyzowana

Oliwa aromatyzowana

Oliwa z ziołami
Oliwa aromatyzowana

Aromatyzowane oliwy są stosunkowo drogie. O wiele taniej i wygodniej przygotować je w domowych warunkach. Potrzebne Wam będą jedynie świeże zioła, chili, czosnek i skórka z cytryny. No i rzecz jasna oliwa. Z czasem wypracujecie Waszą ulubioną kombinację ziół. Ja najczęściej stawiam na szałwię, oregano, bazylię i tymianek. Taka oliwa po 2-3 tygodniach nabiera cudownego aromatu. Jest świetna do sałatek czy pizzy. Oczywiście w ten sam sposób możecie przygotować oliwę z wytłoczyn, którą później będziecie wykorzystywać do smażenia.


Jak zrobić aromatyzowaną oliwę

OLIWA AROMATYZOWANA

Składniki:
  • dobrej jakości oliwa ev
  • butelka z korkiem lub nakrętką
  • 1-2 ząbki czosnku
  • kilkucentymetrowy kawałek skórki z cytryny (bez białek błonki)
  • świeże zioła: bazylia, oregano, szałwia, tymianek
  • papryczka chili (świeża lub suszona peperoncino) 

Przygotowanie:

W czystej i osuszonej butelce umieszczamy czosnek (obrany z łupinki i zmiażdżony, ewentualnie posiekany w plasterki), skórkę z cytryny, chili (suszone rozkruszamy), po gałązce świeżych ziół. Zalewamy oliwą tak, by wszystko zakryła. Zamykamy i odstawiamy do szafki na 2-3 tygodnie. Po tym czasie oliwa nabierze cudownego aromatu. Możecie ją przecedzić lub w razie potrzeby uzupełniać buteleczkę oliwą, jeśli zioła będą odkryte.

Czas przygotowania: 10 minut.

9 komentarzy :

  1. a skąd bierzesz takie obłędne buteleczki? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tę kupiłam w markecie Real za około 7 zł. Mam jeszcze kilka o innym kształcie. Warto rozglądać się za takimi buteleczkami w mniejszych sklepach z artykułami gospodarstwa domowego.

      Usuń
    2. Mam identyczną buteleczkę:) Inną fajną kupiłam w Almie.

      Usuń
  2. Taka domowa musi być pysznym dodatkiem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. a jaki jest okres przydatnosci? pytam dlatego, ze mi zawsze czosnek i ziola plesnieja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej po tych 2-3 tygodniach przecedzić oliwę a czosnek i zioła wyrzucić. Nie ma wtedy obawy, że coś się zepsuje i może stać długo.

      Usuń
    2. Ja najchętniej robię oliwę czosnkową, można wtedy szybko nadać daniu delikatny czosnkowy aromat. Ale zawsze, gdy oliwa nabierze smaku, czosnek wyrzucam, bo słyszałam, że mogą się w nim rozwinąć groźne bakterie w środowisku beztlenowym:( Jeszcze co do buteleczki, to najlepiej byłoby trzymać oliwę w butelce z ciemnego szkła, wiem, że takich raczej nie sprzedają, więc warto ją chociaż trzymać w ciemnej szafce, a nie na blacie kuchennym.

      Usuń
    3. U nas zawsze oliwa w szafce z dala od słońca. Z tymi buteleczkami faktycznie jest dość kiepsko. Szczerze mówiąc to chyba nigdy nie spotkałam się z małymi butelkami z ciemnego szkła. Nie pozostaje nic innego jak chronić buteleczki przez światłem i chować je do kuchennej szafki.

      Usuń

Dziękuję za pozostawione komentarze. Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoimi spostrzeżeniami na temat przepisów zamieszczonych na stronie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.