czwartek, 30 stycznia 2014

Rustykalny chleb hiszpański (Pan Rustico)

Rustykalny chleb hiszpański (Pan Rustico)

Pan rustico przepis

Ten chleb jest dość praco- i czasochłonny, jednak jego wspaniały smak rekompensuje to całkowicie. Kojarzy mi się z chlebem, który kupowała moja Babcia, gdy byłam jeszcze dzieckiem. Ma przyjemnie chrupiącą skórkę i miękki, pełen dziurek miąższ. Warto poświęcić troszkę czasu, aby go przygotować. Razem ze mną do pieczenia pan rustico przyłączyła się Gin. 

Chleb wiejski przepis

RUSTYKALNY CHLEB HISZPAŃSKI (PAN RUSTICO)

Składniki (na 1 duży bochenek):
[źródło]
  • zaczyn: 150 ml ciepłej wody, 1 łyżeczka cukru, 3 płaskie łyżeczki świeżych drożdży, 125 g mąki pszennej chlebowej lub bułeczkowej (typ 750 lub 650)
  • ciasto właściwe: 200 ml ciepłej wody, 1 łyżeczka cukru, 1 płaska łyżeczka świeżych drożdży, 225 g mąki pszennej chlebowej lub bułeczkowej, 100 g mąki pszennej razowej, 1,5 łyżeczki soli, 1 łyżka oliwy
Przygotowujemy zaczyn/starter: W ciepłej wodzie (150 ml) rozpuszczamy cukier (1 łyżeczka) i świeże drożdże (3 łyżeczki). Odstawiamy na 15 minut. Do wody z drożdżami dodajemy mąkę (125 g), mieszamy do połączenia. Miksturę przykrywamy i zostawiamy w temperaturze pokojowej na 24 godziny. 
Drugiego dnia przygotowujemy ciasto:  W 200 ml ciepłej wody rozpuszczamy cukier (1 łyżeczka) i świeże drożdże (1 łyżeczka). Odstawiamy na 15 minut. Mąkę pszenną (225 g) i razową mieszamy (100 g), dodajemy sól (1,5 łyżeczki). Następnie wlewamy wodę z drożdżami, dodajemy 1 łyżkę oliwy i cały zaczyn z poprzedniego dnia. Wyrabiamy gładkie ciasto, w razie potrzeby lekko podsypując je mąką. Ciasto jest dość lepiące, z gatunku luźnych, nie należy przesadzać z ilością dosypywanej mąki. Wyrabiamy ciasto przez około 7-10 minut. Przekładamy je do miski, przykrywamy ręczniczkiem i odstawiamy w ciepłe miejsce na 1-1,5 godziny do wyrośnięcia. Następnie blachę do pieczenia wysypujemy mąką. Wykładamy ciasto, rozciągamy na długość około 30 cm, dłuższe brzegi składamy do środka i zlepiamy, formują bochenek. Odwracamy łączeniem do dołu, oprószamy chleb mąką, przykrywamy ściereczką i odstawiamy na 40 minut w ciepłe miejsce. Pieczemy przez 15 minut w temp. 230 stopni, następnie zmniejszamy temperaturę do 210 stopni i pieczemy dalej przez 15-20 minut. Upieczony chleb powinien wydawać głuchy dźwięk, kiedy postukamy go od spodu. Chleb studzimy na metalowej kratce.

Chleb z chrupiącą skórką

Pan rustico przepis

Czas przygotowania: 2 godziny i 25 minut.

9 komentarzy :

  1. No, wygląd ma nawet "żarliwy", ciekawy jestem jak mi wyjdzie w halogenie. Temperaturę podajesz bez termoobiegu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kaziu, temperaturę podaję bez termoobiegu, więc w kombiwarze będziesz musiał ją troszkę zmniejszyć. Aż przypomniały mi się czasy, kiedy jeszcze nie miałam piekarnika i piekłam wszystko właśnie w halogenie. Po kilku latach użytkowania przy pieczeniu chleba musiałam często dopiekać spód (odwracałam chleb do góry nogami pod koniec pieczenia).

      Usuń
  2. Malwi piękny miąższ ma ten chlebuś .... wspaniale Wam się upiekł:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawione komentarze. Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoimi spostrzeżeniami na temat przepisów zamieszczonych na stronie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.