środa, 10 kwietnia 2013

Chleb ziołowy

Chleb ziołowy

Chleb ziołowy

Pieczywo jest niezbędnym elementem diety większości osób. Zamiast kupować puchate bułki czy bochenki polecam Wam rozpocząć przygodę z pieczeniem chleba we własnym domu. Ten przepis jest dość prosty, nie musicie formować bochenka, chlebek piecze się bowiem w foremce. Chleb z tego przepisu utrzymuje świeżość przez około 2 dni. Pięknie pachnie ziołami, ma delikatny miąższ i lekko chrupiącą skórkę (na drugi dzień po upieczeniu skórka mięknie). Świetnie smakuje z dodatkiem twarożku i warzyw.


CHLEB ZIOŁOWY

Składniki:
[przepis własny]
  • 350 g mąki pszennej chlebowej lub bułeczkowej (typ 750 lub 650)
  • 3/4 łyżeczki soli
  • 1 łyżeczka czosnku granulowanego
  • 4 łyżeczki ulubionych suszonych ziół (u mnie czubrica zielona, bazylia, oregano i koperek)
  • 15 g świeżych drożdży
  • 215 ml ciepłej wody
  • 1 łyżeczka cukru
  • 3 łyżki oliwy
Mąkę mieszamy z solą, czosnkiem i ziołami. Drożdże kruszymy do miseczki, zasypujemy cukrem, mieszamy z kilkoma łyżkami ciepłej wody. Odstawiamy na 15 minut. Do mąki dodajemy zaczyn drożdżowy, pozostałą wodę i oliwę. Wyrabiamy gładkie i elastyczne ciasto, podsypując je w razie potrzeby mąką. Przekładamy do naoliwionej miski, przykrywamy i odstawiamy w ciepłe miejsce na około godzinę. Keksówkę o długości 18-20 cm wysypujemy mąką. Przekładamy do niej ciasto i przykrywamy ściereczką. Odstawiamy do kolejnego rośnięcia na 30-40 minut. Ciasto powinno wypełnić foremkę. Wierzch ciasto smarujemy wodą, keksówkę wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 200 stopni (bez termoobiegu) i pieczemy przez około 35 minut. Upieczony chleb będzie wydawał głuchy dźwięk po postukaniu spodu. W razie potrzeby dopiekamy chleb bez foremki. Polecam także wypróbować przepis na ziołowe bułeczki. 

Czas przygotowania: 2 godziny 30 minut minut.

16 komentarzy :

  1. Odpowiedzi
    1. naprawdę pieklaś ten chlebek?? bo też mam na niego wielką ochotę, ale tak trudno o sprawdzony przepis :) pozdrawiam magda

      Usuń
    2. Magdo, przepis jest naprawdę sprawdzony. Piekę taki chleb przynajmniej 1-2 razy w tygodniu (w różnych odmianach, czasem ziołowy, czasem z dodatkiem siemienia lnianego, albo z bazylią i suszonymi pomidorami). Zachęcam do wypróbowania przepisu. W razie wszelkich problemów, pisz.

      pozdrawiam

      Malwinna

      Usuń
    3. Wielkie dzięki za życzliwość. Tak mnie zainspirował ten przepis i Twoja odpowiedz, że idę piec!!. Obiecuję napisać co mi z tych szczerych chęci "wyszło". Pozdrawiam i dzięki Magda

      Usuń
    4. To w takim razie pieczemy obie:) Ja przed chwilą wyrobiłam ciasto, dodałam do niego 50 g posiekanych suszonych śliwek zamiast ziół i czosnku. Czekam na Twoją relację z pieczenia.

      Usuń
  2. Przyznaje się bez bicia, że uwielbiam pieczywo :)
    jestem uzalezniona :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę zrobić! Ostatnio miałam podejście do zakwasu i nie za bardzo mi wyszło i się zraziłam :p A ciasto drożdżowe to nie jeden raz wyrobiłam ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. od jakiegoś czasu nie kupuję pieczywa, więc z chęcią wypróbuję Twój przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  5. moja babcia piecze najlepsze chlebki, muszę jej podesłać Twój przepis, na pewno wypróbuje :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ajj no gratulacje bo idealnie Ci wyszedł :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie ma to jak własny chlebek, bardzo ciekawie się prezentuje...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie filozofuj tylko piecz. Naprawdę warto. Oczywiście dodatki do tego chleba to sprawa Twoich smaków. Więc działaj !!!

      Usuń
  8. ups :) upiekłam!!!
    Doskonały chlebek. Swietnie dobrane proporcje składników. Chrupiąca skórka, wyrośnięty i nie pachnie drożdzami!!!. Gratuluję autorce tego przepisu.
    Acha - ja dodałam swoje ulubione zioła prowansalskie i sypnęłam trochę (ok.2 łyżki słonecznika).
    Bardzo polecam, bo piekłam już nie jeden chlebek z internetowych przepisów - ale ten "bije na głowę" wszystkie dotychczasowe SMACZNEGO!!!
    magda
    Pannie Malwinie pięknie :)) dziękuję za zachętę. Warto było:))
    Już nie mogę się doczekać żeby domownicy zjedli, bo w/g świetnych proporcji podstawowych składników, już "mam w głowie" różne inne dodatki.
    pozdrawiam Magda :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że wypróbowałaś mój przepis. Ja dziś wykombinowałam sobie chlebek na mące pełnoziarnistej z miodem i rodzynkami. Teraz jest na drugim rośnięciu. Jeśli wyjdzie smaczny, z pewnością wrzucę go na stronkę. A Tobie polecam zakładkę "Pieczywo" znajdziesz tam więcej przepisów na domowe chleby i bułki.

      pozdrawiam

      Malwinna

      Usuń
  9. A czy można dać np. mąkę jaglaną albo pszenną pełnoziarnistą?
    Alicja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alicjo, możesz użyć pół na pół mąkę pszenną zwykłą i pszenną pełnoziarnistą. Być może będzie trzeba wówczas dodać odrobinę więcej wody (zależy od użytej mąki).

      Usuń

Dziękuję za pozostawione komentarze. Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoimi spostrzeżeniami na temat przepisów zamieszczonych na stronie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.