poniedziałek, 15 października 2012

Libańska sałatka z kaszą kuskus i klopsikami

Libańska sałatka z kaszą kuskus i klopsikami


Czy potraficie sobie wyobrazić gotowanie bez dodatku przypraw? Bez nich wszystko byłoby mdłe i nijakie. Zawsze mam spory problem, kiedy gotuję u Babci. Na jej półkach króluje sól, pieprz, majeranek i słodka papryka. W szafce znajdzie się jeszcze liść bobkowy i ziele angielskie. Oczywiście można wyczarować mnóstwo dań z ich dodatkiem, ale problem pojawia się wówczas, gdy chcemy dania urozmaicić, czy sięgnąć po potrawy z innych kuchni świata. 
Jest kilka przypraw, bez których nie wyobrażam sobie kuchni. Jest to przede wszystkim kmin rzymski, mielone kolendra, chili i oregano. A Wy, macie swoje ulubione przyprawy, którymi dopieszczacie swoje potrawy?


SAŁATKA Z KASZĄ KUSKUS I KLOPSIKAMI (LIBAN)

Składniki (na 4 porcje):

KLOPSIKI

  • 600 g mielonej wołowiny
  • 2 łyżeczki sumaku
  • 2 łyżeczki mielonego kuminu
  • 1 łyżeczka mielonej kolendry
  • 2 ząbki czosnku, drobno posiekane
  • 1 łyżeczka słodkiej papryki w proszku
  • pół pęczka natki pietruszki, drobno posiekanej
  • 2 łyżki posiekanej mięty
  • sól i świeżo zmielony pieprz do smaku
Do mięsa dodajemy 7 pozostałych składników, doprawiamy całość solą i pieprzem i dokładnie mieszamy. Formujemy 24 klopsiki, lekko natłuszczamy je oliwą, układamy na talerzu i przykrywamy folią spożywczą. Odkładamy do lodówki na 30 minut. Klopsiki układamy na ruszcie, pieczemy przez około 20 minut w temp. 180 stopni. Możemy je przygotować także z mięsa drobiowego. Do klopsików nie dodałam jajka i bułki. Jeśli chcecie, możecie wzbogacić je o ten dodatek. 

SAŁATKA
  • 200 g kaszy kuskus
  • 8 pomidorów lima
  • 2 ogórki szklarniowe
  • pęczek dymki
  • 2 ząbki czosnku
  • dressing: 6 łyżek oliwy EV, 3 łyżki soku z cytryny, sól i świeżo zmielony pieprz do smaku
Kaszę kuskus przygotowujemy zgodnie z opisem na opakowaniu. Pomidory myjemy, pozbywamy się szypułki i pestek. Kroimy je w drobną kostkę. Ogórki obieramy (jeśli mają sporą ilość pestek, wydrążamy je łyżeczką do owoców), kroimy w kostkę. Szczypior i cebulkę drobno siekamy. Napęczniały kuskus spulchniamy widelcem, dodajemy do niego drobno posiekany czosnek, pomidory i ogórki. Składniki dressingu dokładnie mieszamy, zalewamy nim sałatkę. 

SOS
  • 250 ml gęstego jogurtu naturalnego
  • 1 łyżka oliwy EV
  • 1 łyżka soku z cytryny
  • 2-3 łyżeczki przyprawy harissa lub pasty harissa*
  • sól i świeżo zmielony pieprz do smaku
Do jogurtu dodajemy oliwę, sok z cytryny i przyprawę harissa. Całość doprawiamy do smaku solą i pieprzem. Dokładnie mieszamy. 
Klopsiki podajemy na sałatce polane sosem z harissą.

*do przygotowania sosu użyłam przyprawy harissa (mieszanki chili, papryki, kminu, kolendry). Możecie ją zakupić w sklepie internetowym SKWORCU. Moje papryczki nadal pozostają w fazie suszenia, dlatego w przypadku braku domowej pasty, często ratuję się tą mieszanką. 

Całkowity czas przygotowania: 45 minut.

36 komentarzy :

  1. ja bardzo lubię taka sałatkę z kaszy kuskus:)
    Ale z pulpecikami wygląda zachęcająco:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ta salatka to cos zdecydowanie dla mnie. Brzmi przepysznie. Ja w kuminie zakochalam sie od pierwszego sprobowania a ostatnio do ulubionych przypraw dolaczyla wedzona papryka :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wspaniała sałatka, a te klopsiki świetnie ją uzupełniają. Pycha!

    OdpowiedzUsuń
  4. Pyszne danie, właśnie jestem na etapie odkrywania zalet kuskusu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. super:) myślę, że smak by mi odpowiadał w 100%:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Przyznam, że do tej pory nie znałam tego sklepu internetowego!Zachęciłaś mnie bym ich odwiedziła. Mają rzeczywiście bardzo bogatą ofertę! Jak tylko skończy się mój zapas przypraw, to na pewno skorzystam z ich usług!Dziękuję za takie informacje!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze Ci polecam. Robię w nim zakupy od prawie dwóch lat. Przyprawy są o wiele tańsze i bardzo dobre jakościowo. Przykładowo za pieprz kolorowy znanej firmy w ładnym kuszącym opakowaniu o wadze 16 g zapłacisz 2 zł. A tu za 100 g 5,7zł. Różnica jest ogromna;)

      Usuń
  7. zamiast harrisy mozna uzyc pasty paprykowej do gulaszu, albo pasty papryowej ostrej
    sprzedaja w tubkach

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jednak zostaję przy harissie, która zawsze w składzie oprócz chili ma kmin i kolendrę (czasem i kminek), co nadaje jej wyjątkowego smaku. Moje papryczki już prawie ususzyły się przy kaloryferze , więc niedługo poczynię zapasy pasty ;) Niestety znika u mnie w zastraszająco szybkim tempie.

      Usuń
  8. Bardzo podoba mi się ta kuskusowa sałatka :) I te apetyczne klopsiki :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Zgadzam się w stu procentach - kuchnia bez przypraw to nieprawdziwa kuchnia. Za to moja podstawa to gałka muszkatołowa, bez której chyba nie potrafiłabym żyć ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bazylia i harissa:) Twoja sałatka bardzo przypadła Mr.T do gustu, już mnie męczy, żebym ją przygotowała jak najszybciej:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ależ kusi ta kolorowa, smakowita sałatka:)
    Uwielbiam świeże zioła, ale nie mam ich zawsze pod ręką, uwielbiam natkę pietruszki, koperek i najlepiej zestaw ziół prowansalskich.W swojej kuchni mam ich dużo więcej...ale suszone.
    pozdrawaim

    OdpowiedzUsuń
  12. U mnie niezbędna jest jeszcze gałka muszkatołowa :) A jak idzie o wypieki, to cynamon :)

    OdpowiedzUsuń
  13. obiad bardzo w moim guście :) piękne kolorki do tego

    OdpowiedzUsuń
  14. Sałatka wygląda pysznie. :)
    Jeśli chodzi o przyprawy to lubię bardzo bazylię, oregano, tymianek, a także paprykę, kmin rzymski.
    Pozdrowienia Malwinko:)

    OdpowiedzUsuń
  15. fajny pomysł na wykorzystanie kuskusa ;) chętnie bym spróbowała :)

    OdpowiedzUsuń
  16. za takimi smakami tęsknie najbardziej w takie dni jak dzisiaj :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bez przypraw rzeczywiście byłoby ciężko.
    Ja też uwielbiam kumin :)

    OdpowiedzUsuń
  18. W tym tygodniu zrobię sobie do pracy taką sałatkę. Dam znać pod koniec tygodnia. Zachwyciła mnie :)
    Ulubiona przyprawa? Cynamon, który ostatnio pakuje wszędzie. Uwielbiam mięsa z cynamonem, ciasta i ciastka z cynamonem, owsianki, gotowane warzywa.
    Lubię też cytryną i, ciut łagodniejszą limonkę. I to też do wszystkiego :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Malwinko,

    z powodu wyjazdów już dawno u Ciebie nie byłam i widzę, że jak zwykle same pyszności u Ciebie! Ostatnio z trochę mniej typowych przypraw polubiłam sumak. Twoja ulubiona czwórka także jest nieodzownym elementem mojej kuchni :)

    Z serdecznymi pozdrowieniami,
    E.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja sumak uwielbiam za specyficzny smak, jaki nadaje potrawą i cudowną barwę;)

      Usuń
    2. *potrawom oczywiście;-) A miałam nie pić przed południem;-))

      Usuń
  20. bardzo ladnie sie prezentuje:)

    OdpowiedzUsuń
  21. O ja też uwielbiam Skworcu:) a jeśli o przyprawach mowa to może podzielisz się swoimi szafkami z przyprawami w mojej akcji? Szczegóły na blogu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie widziałam Twoje przyprawowe zapasy;) Może i ja podzielę się moimi, jeśli tylko znajdę chwilkę

      Usuń
  22. Bardzo fajny pomysł na sałatkę z takimi klopsikami:)

    OdpowiedzUsuń
  23. Mnie ciekawi ten sumak. Możesz napisać o nim coś więcej? I co Twoim zdaniem warto jeszcze kupić w tym sklepie? Pozdrawiam :*
    Monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sumak nadaje potrawom kwaskowaty posmak. Jeśli używany jest jako składnik marynat, dodatkowo nadaje też lekko czerwonej barwy potrawie. Możesz używać go do doprawiania sałatek, jak np. tutaj- http://filozofiasmaku.blogspot.com/2012/07/kuskus-z-pieczonymi-pomidorkami.html
      Ewentualnie do doprawiania mięs-http://filozofiasmaku.blogspot.com/2011/06/libanska-uczta-kebab-z-pistacjami-i.html

      Co do innych przypraw, to jeśli lubisz kuchnię arabską na pewno przyda Ci się kmin rzymski, mielona kolendra, warto kupić też suszoną miętę. Z innych przypraw bardzo lubię mieszankę do kuchni indyjskiej chana masala, czarnuszkę, czubricę zieloną. I obowiązkowo wędzoną paprykę słodką i ostrą. To moja tegoroczna miłość;)

      pozdrawiam

      Usuń
  24. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  25. Zaopatrzyłam się, w Turcji na tegorocznym urlopie, właśnie w sumak. Moje smaki ta Twoja sałatka:-)) Pozdrawiam serdecznie:-)

    OdpowiedzUsuń
  26. Chyba i ja muszę zaopatrzyć się w ten sumak. Ta mieszanka też ciekawie się zapowiada, uwielbiam wszystko co pikantne:-)

    OdpowiedzUsuń
  27. fajna salatka...ja również uwielbiam orientalne przyprawy. a te od Skworcu są naprawdę dobre, bardzo je lubię. ;)

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo lubię sałatki z kuskusem :) Z takimi aromatycznymi klopsikami to już w ogóle :) Ja mam zawsze w kuchni suszony tymianek i rozmaryn, bo to moje dwa ulubione zioła :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawione komentarze. Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoimi spostrzeżeniami na temat przepisów zamieszczonych na stronie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.