środa, 14 marca 2012

Prosty chleb pszenny

Prosty chleb pszenny


Ten chlebek robię bardzo często z kilku powodów. Po pierwsze jest bardzo prosty w wykonaniu a ciasto nie sprawia żadnych problemów. Po drugie fantastycznie smakuje, jest puszysty, ma chrupiącą skórkę. Mogłabym dalej wyliczać zalety tego niepozornego bochenka. Po prostu musicie go spróbować. Przepis polecam szczególnie tym, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z domowym pieczywem. 




PROSTY CHLEB PSZENNY

Składniki (na 1 duży bochenek):

  • 500 g mąki (najlepiej chlebowej, ale sprawdzi się także mąka typ 500)
  • 14 g świeżych drożdży
  • łyżeczka cukru
  • 2 łyżeczki soli  zgodnie z sugestiami czytelników, radzę dodać o połowę mniej soli (1 łyżeczka)
  • 300 ml ciepłej wody
  • 3 łyżki oliwy lub oleju
Mąkę mieszamy z solą. Drożdże kruszymy do miseczki, zasypujemy cukrem, mieszamy z kilkoma łyżkami ciepłej wody i odstawiamy w ciepłe miejsce na 15-20 minut. Do mąki dodajemy drożdże, wodę, oliwę i wyrabiamy gładkie i elastyczne ciasto. Robiłam ten chleb już kilkakrotnie i ani razu nie miałam potrzeby dolewania dodatkowej wody, czy podsypywania mąką. Ciasto należy wyrabiać około 7-10 minut. Przekładamy je do naoliwionej miski, przykrywamy czystą ściereczką i odstawiamy na godzinę w ciepłe miejsce. Po tym czasie z ciasta formujemy okrągły bochenek i układamy go na blasze  wysypanej mąką i wyłożonej papierem do pieczenia. Przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na kolejną godzinę. Piekarnik rozgrzewamy do temp. 210 stopni. Chleb oprószamy mąką, nacinamy na wierzchu na krzyż (żyletką lub ostrym nożem) i wkładamy do piekarnika. Pieczemy 25-40 minut, aż ładnie się zrumieni, a postukany od spodu będzie wydawał głuchy dźwięk. Studzimy na kratce. Chleb utrzymuje świeżość do 3 dni.  U mnie duży bochenek piekł się 35 minut. 

43 komentarze :

  1. Piekny! Wlasnie mi uswiadomilas ze bardzo dawno juz nie pieklam chleba ani buleczek... a tak uwielbiam domowe pieczywo:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Malwinko, piękny jest ten bochenek:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda tak pięknie, że od samego patrzenia można poczuć zapach świeżego pieczywa.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ślicznie Ci wyszedł, na pewno jest przepyszny :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dawno nie robiłam żadnego chlebka. Taki jest bardzo kuszący :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ładny. Muszę spróbować.

    OdpowiedzUsuń
  7. Śliczny. Posmakowałby mojemu synkowi.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawe czy można go upiec w żeliwnym garnku? Bardzo fajnie wygląda!

    OdpowiedzUsuń
  9. Apetyczny chlebek, świetnie wyrósł, nie ma jak domowe pieczywo :)

    OdpowiedzUsuń
  10. To jeden z moich ulubionych chlebow na drozdzach - i jeden z najprostszych, jakie pieklam. Mam do niego slabosc :) Pieknie wyglada na twoich zdjeciach.

    OdpowiedzUsuń
  11. mmmm, idealny!
    poproszę kromkę z masłem orzechowym :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Eh! a u mnie na wsi nie ma takiej 'lepszej' mąki w sklepach! Już natychmiast bym piekła... Choć może przejadę się po tych wioskowych sklepikach i sprawdzę... może akurat będzie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poznańska typ 500 spokojnie sobie poradzi;)

      Usuń
  13. Piekłam ten chlebek już kilkakrotnie. Jest naprawdę proty, ale zarazem smaczny

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się , że smakuje. Polecam też chleb z koperkiem i chleb z suszonymi pomidorami. Są równie proste i smaczne;)

      Usuń
  14. Bardzo dobry i prosty chlebek. Właśnie zrobiłam. Tylko następnym razem mniej posolę. Będę robić, bo do dobrej piekarni mi wybitnie nie podrodze, a chyba niewiele jest rzeczy na świecie, których nie cierpię bardziej niż chleb nafaszerowany chemią :/

    OdpowiedzUsuń
  15. Właśnie upiekłam jest pyszny i chrupiący... Mniam... :)
    Trochę go przypaliłam i następnym razem dodam mniej soli.
    Ale i tak jest niezły :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaznaczę w poście, by zmniejszyć ilość dodanej soli. Dziękuję za sugestię i cieszę się, że chleb smakował:)

      Usuń
  16. mmm... chlebek wyszedł wysmienity ;) chrupiący na zewnątrz, mięciutki w środku - idealny :)

    OdpowiedzUsuń
  17. upiekłam ten chleb wczoraj z maki 550 pszennej,pieklam 45-50 min a w srodku miałam miejscamizbitą mąke,jakby nie upieczoną.Co robie nie tak? może to od tego ze za duzo podsypywalam chleb maka przy wyrabianiu? czy ciasto powinno sie tak kleic do rąk podczas wyrabiania? bo dopieo jak dodam wiecej maki to sie nei klei.nie wiem co robie niedobrze prosze o pomoc bo chcialabym zeby jutro wyszedl idealny!:) i ostatnie pytanie czy ciasto moge zrobic wieczorem a chleb upiec rano?Ola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Olu, to ciasto nie jest mocno klejące. Czasem zdarza mi się, że muszę je lekko podsypać, ale niezwykle rzadko. Jeśli ciasto się klei, uderzam nim o miskę, w którym je wyrabiam.
      Dodanie większej ilości mąki może spowodować, że chleb po upieczeniu będzie zbity i "gniotowaty", ale grudek mąki nie powinno w nim być. Może niedokładnie wyrobiłaś ciasto? Ewentualnie zbyt krótko je piekłaś (zależy od piekarnika, czy po postukaniu spodu bochenka, słychać było pusty dźwięk?)
      Ciasto możesz zrobić wieczorem, włożyć do miski, przykryć i wstawić do lodówki. Rano wyjąć na pół godziny przed pieczeniem, uformować bochenek i upiec.
      I jeszcze jedno, czy używasz wagi do odmierzania składników?

      Usuń
  18. dziękuje za odpowiedz:)normalnie wage uzywam ,ale tu gdzie jestem akurat jej nie mam obliczylam sobie ze 500 g maki to beda prawie trzy szklanki.i tak chleb wychodzi pyszny tylko miejscami te gnioty,grudki nie wiem jak to nazwac :) ale zastosuje dzisiaj wskazówki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z proporcji 3 pełne szklanki na 1 szklankę ciepłej wody chleb powinien wyjść bez problemu. Daj znać, czy problem się rozwiązał :)

      Usuń
  19. Ciasto odpoczywa pod ściereczką, za 40 min formujemy na bochenek, znowu czekamy i hopsa do piekarnika :) Pierwszy chlebek, zobaczymy co z niego będzie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam kciuki :) Daj znać, jak wyszedł.

      Usuń
    2. Chlebuś w smaku pyszny, ale spód trochę przypieczony podczas gdy skórka trochę blada i nie chrupie. Obwiniam piekarnik ;) Piekłam ok 40 min.

      Usuń
    3. W takich sytuacjach warto popiec go troszkę dłużej (postukany od spodu wydawał głuchy dźwięk?). Wszystko zależy oczywiście od piekarnika. Ale cieszę się, że mimo wszystko smakował :)

      Usuń
    4. wydawał głuchy dźwięk ;)

      Usuń
  20. witam:)
    jeśli nie posiadam suszonych drożdży to w jakich proporcjach dodać świeże drożdze??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, w przepisie są świeże drożdże a nie suszone :)

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. A uda sie ten chlebek z suszonych? Ja z kolei nie posiadam swiezych...

      Usuń
    4. Oczywiście, że się uda. Należy ich dać oczywiście mniej (około 5-7 g, sprawdź dokładny przelicznik na opakowaniu). Z suszonymi nie trzeba robić zaczynu. Od razu dodajemy je do mąki.

      Usuń
    5. No i czekam, zobaczymy co sie z tego wypiecze :)

      Usuń
  21. Upiekłam dziś chleb na zakwasie i postanowiłam spróbować tego przepisu bo chlebek wygląda smakowicie:)Mój się właśnie piecze:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Czy mogłabym go upiec w maszynie do chleba? Wygląda obłędnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie piekłam chleba w maszynie, ale myślę, że powinien wyjść. Skoro pieczesz w maszynie, posiadasz zapewne jakieś doświadczenie i ustalisz sobie długość czasu pieczenia. Jeśli uda Ci się go zrobić w maszynie, podziel się proszę z innymi czytelnikami uwagami na ten temat :)

      Usuń
  23. Czy mogłabym upiec ten chlebek w maszynie do chleba?

    OdpowiedzUsuń
  24. Witam serdecznie,upiekłam chlebek.Jest wspaniały.Produkty są idealnie dobrane.Wyrastanie co do minuty.Ciasto na początku było dosyć klejące,ale na stolnice przez kilka minut biłam obklejoną dłonią to ciasto,później już było bardzo elastyczne.Użyłam mąkę wrocławską typ 500.Następnym razem upiekę z tego ciasta dwie bułki kanapkowe albo cztery bagietki.Przepis idealny, bardzo polecam.Dziękuję za przepis.Całuski Halina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Halinko, miło mi słyszeć, że chlebek się udał :) Pozdrawiam ciepło, Malwinna.

      Usuń
  25. Panno Malwino, czy próbowałaś tego przepisu z mieszanki mąki pszennej i żytniej? Potrzebuję prostego chleba, ale żeby smakował wiejsko ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie używam mąki żytniej, bo za nią nie przepadam. Jeśli chcesz to podmień 1/3 mąki zwykłej pszennej z przepisu na mąkę żytnią razową typ 2000. Być może będzie trzeba dodać odrobinę więcej wody, aniżeli w przepisie. A jeśli chcesz otrzymać naprawdę fajny wiejski bochenek to polecam Ci rustykalny chleb hiszpański. Prosty w przygotowaniu nie jest, bo wymaga więcej wprawy przy wyrabianiu (ciasto jest z gatunku tych luźnych). Ale naprawdę warto.
      Ewentualnie zerknij sobie na ten chlebek i podmień w przepisie 1 szklankę mąki zwykłej na żytnią razową.

      Usuń
  26. Witam,upiekłam ten chlebek,jest pyszny,delikatny.U mnie wyrastał w koszyku,a dopiero po wyrośnięciu przełożyłam na blachę.Pycha,polecam.Halina

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawione komentarze. Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoimi spostrzeżeniami na temat przepisów zamieszczonych na stronie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.