sobota, 28 stycznia 2012

Sałatka grecka

Sałatka grecka

Sałatka grecka

W ostatnim barkowym zaproszeniu, Pela zaproponowała nam ciekawą zabawę. Każdy chętny miał do przygotowania dwie sałatki, w tym jedną, która do tej pory została opublikowana w ramach wcześniejszych zaproszeń przez innego bloggera. Postawiłam na horiatiki, grecką sałatkę wiejską, którą do III Baru Sałatkowego dodała Mirabelka. W przepisie nie było zielonej papryki, jednak ja najczęściej spotykałam się do tej pory z wersją z jej udziałem, dlatego też postanowiłam dodać ją do sałatki. Myślę, że jest to klasyk, który lubi każdy z Was. Co do samej sałatki, to chętnie poznałabym oryginalną jej wersję (nie wiem na ile moja jest do niej zbliżona), chociaż zapewne w różnych regionach Grecji pojawiają się jej liczne odmiany (tak jak u nas ma to miejsce z sałatką warzywną). 
Zauważyłam pewną polską mentalność, by nazywać każdą sałatkę, która ma w składzie ser feta, grecką. Podobnie, jak potrawy z dodatkiem kukurydzy i czerwonej fasoli niczym za dotknięciem czarodziejskiej różdżki stają się dla niektórych daniami z kuchni meksykańskiej. Czy też smażony ryż nagle staje się klasycznym risotto. Co do samej "greckiej" sałatki, najdziwniejszą, z jaką do tej pory się spotkałam była wykonana z sałaty lodowej, pomidorów, groszku konserwowego, ogórków kiszonych (!), jajka i fety. 
Jak bardzo wierna jest oryginałowi moja? Nie mam zielonego pojęcia. Może Wy powiecie mi więcej w tej kwestii. 

Sałatka grecka

GRECKA SAŁATKA WIEJSKA (HORIATIKI)

Składniki (na 6 porcji):
  • 250 g sera feta
  • 5 średnich pomidorów
  • 2 małe świeże ogórki
  • 1 duża pokrojona w piórka czerwona cebula 
  • szklanka czarnych oliwek
  • 1 zielona papryka pokrojona w paski 
  • dressing: 5 łyżek oliwy, 2 łyżki octu z białego wina, 1 ząbek czosnku (drobno posiekany), 1 łyżeczka suszonego oregano, sól i pieprz do smaku
Wszystkie składniki dressingu umieszczamy w słoiczku, zakręcamy, potrząsamy do wymieszania się składników. Ser kroimy w plastry, pomidory w trójkąty, ogórki w cienkie plasterki. W misce umieszczamy pomidory, ogórki, oliwki, paprykę i ser feta, całość kropimy dressingiem.

Sałatka grecka

Sałatka grecka

Całkowity czas przygotowania: 10 minut.

22 komentarze :

  1. Wyglada smakowicie:) Nie wiem czy jest bardzo czy bardzo bardzo wierna oryginalowi ale ja bym chetnie taka zjadla:) pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Prawdę mówiąc, sałatki greckiej jest tyle wersji, ile gospodarstw domowych w Polsce, a ponoć i tak żadna nie przypomina tej prawdziwej, greckiej :D

    Ale Twoja wygląda wspaniale, ja wyjadłabym fetę i czarne oliwki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. tylko życzyć smacznego pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda świetnie, chociaż ja osobiście fetę zamieniłbym na nasz świetny, polski twaróg. Taniej, zdrowiej, smaczniej! Dzięki za inspirację, na pewno jakoś wykorzystam ;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. wersja bez pomidora i jestem w niebie :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Znakomicie się prezentuje. Z fetą pycha :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Super! Bardzo lubię takie sałatki :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Sałatki z fetą rządzą! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. ......i ślinka mi pociekła....:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam sałatkę grecką! Jak wiadomo (i jak już wcześniej zostało wspomniane) jej wersji jest sporo, podoba mi się Twoja kombinacja składników! :)

    OdpowiedzUsuń
  11. oj tak, jedna z lepszych sałatek

    OdpowiedzUsuń
  12. otak, to klasyk którego nie da się nie lubic! :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Zuza ma rację, sałatka grecka to taki klasyk, że chyba wszyscy ją lubią, strzał w dziesiątkę, bo dobrze zrobiona zawsze smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja w sprawie greckości tej sałatki też się nie wypowiem, bo nie byłam nigdy w Grecji.
    Czytałam kiedyś dyskusję blogerską, z której wynikało jedno: w samej Grecji są różne wersje tej sałatki i każdy uważa swoją za jedynie słuszną.

    A druga sałatka? ta ulubiona, czy popisowa?
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Usmialam sie, czytajac o tej "greckiej" salatce z salata lodowa i jajkiem :)
    Twoja wersja bardzo mi sie podoba i jest bliska tej, ktora i ja lubie najbardziej.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ładniutka ta sałatka, wersja bardzo wierna oryginałowi, w Grecji też dodają czerwoną cebule, czasem kapary albo anchois, jedyne co mnie w Grecji denerwuje to to że kroją te warzywa na takie wielkie kawały jakby kroili je siekierą. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Mhmh.. wszystkie składniki świetnie w połączeniu ze sobą wyglądają. Niestety dla mnie wersja musiałaby być bez dodatku oliwek ;-) Wybacz ;-))


    www.przysmakiewy.pl

    OdpowiedzUsuń
  18. potwierdzam fakt ,ze kawalki sa slusznej wielkosci takie na raz do buzi. Obowiazkowo czerwona cebula,zielona paprika,czarne oliwki,pomidor,ogorek zielony,ziola I pyszny plaster fety na wierzchu a to wszystko obficie polane przepyszna oliwa z oliwek. mniam mniam.........

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja jeszcze nie spotkałam się w Grecji abym dostała do sałatki wiejskiej jakiś dressing, zazwyczaj feta jest posypana tylko suszonym oregano, a oliwę sami sobie dozowaliśmy. Najważniejsze- oliwki koniecznie muszą być z pestkami, te drylowane które można kupić u nas w słoiku nijak się mają do tych z pestkami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ada, serdecznie dziękuję Ci za Twoje uwagi. Rozejrzę się za tymi z dodatkiem pestek.

      Usuń
  20. Ale piękne zdjęcia :) i pięknie podane :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawione komentarze. Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoimi spostrzeżeniami na temat przepisów zamieszczonych na stronie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.