piątek, 16 grudnia 2011

Lebkuchen

Lebkuchen

Przepis na lebkuchen

W tych pierniczkach zakochacie się od pierwszego kęsa. Są wręcz idealne- mięciutkie, z wyczuwalną migdałową nutką. Ich wielkim plusem jest to, że tak naprawdę możemy je zrobić na kilka dni przed świętami, nie potrzebują bowiem czasu na leżakowanie w puszce. Ja do tej pory upiekłam dwie partie ciasteczek i jutro będę piec kolejne dwie- naprawdę warto poświęcić chwilkę czasu na ich przygotowanie. Serdecznie Wam polecam. 

Niemieckie pierniczki

LEBKUCHEN

Składniki (na 30 sztuk):
[przepis pochodzi z bloga Moje Wypieki]
  • 250 g mąki (użyłam mąki bułeczkowej, typ 650)
  • 85 g zmielonych migdałów
  • 3 łyżeczki przyprawy do piernika
  • łyżeczka cynamonu
  • łyżeczka proszku do pieczenia
  • pół łyżeczki sody oczyszczonej
  • 200 ml płynnego miodu (użyłam skrystalizowanego miodu)
  • 85 g masła
  • 50 g kandyzowanej skórki pomarańczowej lub cytrynowej, drobno posiekanej
Mąkę mieszamy z proszkiem do pieczenia, sodą, migdałami, przyprawą do piernika i cynamonem. Miód i masło umieszczamy w garnuszku o grubym dnie (użyłam zwykłego garnka) i podgrzewamy do rozpuszczenia. Odczekujemy chwilkę, aż mieszanka lekko przestygnie i dodajemy do mąki (mieszanka maślano-miodowa ma być ciepła). Łączymy składniki za pomocą miksera. Dodajemy posiekaną skórkę pomarańczową lub cytrynową (bądź pół na pół mieszankę obu). Odstawiamy do przestygnięcia. Z masy lepimy 30 kulek wielkości orzecha włoskiego, spłaszczamy i układamy w sporych odstępach na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Pieczemy 12-15 minut w temp. 180 stopni. Ciastka zostawiamy do przestygnięcia, a następnie układamy w puszce. Kolejnego dnia pierniczki lukrujemy. 
Autorka wspominała, że ciasto bardzo się lepi. U mnie bez problemu się formowało i kulki lepiłam dłońmi. Jeśli jednak wasza masa będzie klejąca, wówczas ciastka formujemy mokrymi dłońmi i spłaszczamy grzbietem mokrej łyżki. Ciastka robiłam dwukrotnie, za każdym razem nie było problemu z masą. 

Składniki na lukier:
  • 200 g cukru pudru
  • kilka łyżek soku z cytryny lub pomarańczy (ew. wody)
Cukier puder umieszczamy w miseczce. Stopniowo, łyżka po łyżce dodajemy sok lub wodę, ucierając cukier razem z płynem przy pomocy grzbietu łyżki. Kiedy otrzymamy lejący lukier, wówczas maczamy w nim pierniczki i odstawiamy do całkowitego zastygnięcia lukru. Ja przy wersji ze skórką pomarańczową zrobiłam lukier z soku z pomarańczy, przy wersji cytrynowej-z soku z cytryny. Ciasteczka po udekorowaniu lukrem miękną i mogą od razu być spożywane. Pierniczki przechowujemy w puszce. 

Pierniczki migdałowe

Czas przygotowania: 25 minut.

31 komentarzy :

  1. Jutro planuję je upiec i jeszcze pepparkakor. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Hihi, u mnie dziś to samo także z przepisu Doroty! :-D przybij 5!! :-))))))

    OdpowiedzUsuń
  3. Piekłam je w ubiegłym sezonie. Fajne miękkie pierniki...

    OdpowiedzUsuń
  4. To są najlepsze pierniki:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jakie śliczne Ci wyszły:-) Też je planuję:-)

    OdpowiedzUsuń
  6. ale pychotki:) juz siegam po kilka i zajadam ze smakiem:)

    OdpowiedzUsuń
  7. właśnie ostatnio zastanawiałam sie nad nimi, jak przeglądałam świąteczne wypieki Dorotus, ale jednak postawię na tradycyjne, cienkie pierniczki, które jednocześnie będą pełniły funkcję ozdoby na choince :)
    ale wierzę, że te muszą być rewelacyjne... niestety mama zabroniła mi za wiele piec na święta ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Pyszne. Jedne z najlepszych, jeśli nie najlepsze :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Smacznie wyglądają ;) jeśli czas i chęci pozwolą skusze się na nie, uwielbiam je ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wyglądają bardzo zachęcająco i pysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. lebkuchen to jedne z moich ulubionych :)

    OdpowiedzUsuń
  12. oj tak, należę do tych, którzy od razu je pokochali. miały być na święta, ale... zostały zjedzone raz dwa. szykuję się na kolejną porcję :)

    OdpowiedzUsuń
  13. ha!!!! wczoraj wieczorem je wlasnie upieklam :) jeszcze musze polukrowac :) sa fantastyczne :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. oj tak wszyscy nimi kuszą, że chyba i ja się złamię:) aż bym zjadła jednego:)

    OdpowiedzUsuń
  15. są pyszne, piekłam je pierwszy raz ostatnio i efekt znakomity :)

    http://wszystkoogotowaniuks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Cudowne! Jak ze sklepowej półeczki, pięknie Ci wyszly :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Podoba mi się ten dodatek migdałów :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Upiekłam te pierniczki pierwszy raz rok temu i od razu mnie urzekły. W tym roku też będą :D Są fantastyczne :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Pyszne Malwinko....pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
  20. Właśnie je piekę... zapach obłędny i konsystencja ciasta też wspaniała :)
    U mnie skórka w formie cykaty, miód gryczany płynny i zwykła mąka.
    Pozdrawiam Cie cieplutko i dzięki za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Upieczone i oczywiście spróbowane... dla mnie trochę za mało piernikowe (pewnie to kwestia przyprawy) a za bardzo pomarańczowe jak na pierniczki ale i tak pyszne!!!

    OdpowiedzUsuń
  22. podobają mi się :) podobały już rok temu! właśnie mi on ich przypomniałaś!dzięki! tylko ja poszukam przepisu bezglutenowego :) pzdr

    OdpowiedzUsuń
  23. ależ piękne grubaski Ci wyszły:) ja uwielbiam te pierniczki, ale mi zawsze takie plaskate wychodzą:) pyszne, ale plaskate:)

    OdpowiedzUsuń
  24. Jeju..Już od dawna myślę o ich upieczeniu... Chyba zostałam przekonana.. :) Wyglądają bardzo apetycznie!

    OdpowiedzUsuń
  25. rewelacyjne są :) tez je robiłam :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Moje ulubione pierniczki!

    OdpowiedzUsuń
  27. W tym roku jestem bombardowana tym przepisem z każdej strony i w sumie dobrze mi z tym! :D Będę je piekła już po raz drugi w ciągu dwóch tygodni, pierwsze powędrowały na kwestę i zniknęły momentalnie. Druga partia znajdzie się natomiast w puszce ciasteczkowej, czekającej na 24 grudnia :]

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawione komentarze. Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoimi spostrzeżeniami na temat przepisów zamieszczonych na stronie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.