wtorek, 27 września 2011

Pörkölt

Pörkölt


Mimo tego, iż nastała kalendarzowa jesień, za oknem nadal świeci ładne słonko. Niestety wieczory robią się coraz krótsze i chłodniejsze. Wracając po pracy warto zjeść coś pożywnego i sycącego. Proponuję Wam dziś pörkölt, wieprzowy gulasz z papryką, pochodzący z Węgier. 
Na całym świecie poza Węgrami, utarło się nazywać wszelkie dania z dodatkiem mięsa i papryki gulaszami. Madziarzy mianem gulaszu określają gęstą zupę mięsną z dodatkiem papryki, cebuli, ziemniaków i ewentualnie kluseczek. Pörkölt jest znacznie gęstszy od gulaszu, ma więcej cebuli, nie dodaje się też do niego ziemniaków i zacierki. Daniem zbliżonym do pörkölt jest tokany- tutaj mięso kroi się w paski a nie w kostkę, dodaje się mniej papryki i o wiele więcej pieprzu. Na Węgrzech popularny jest także paprikas- przygotowuje się go wyłącznie z drobiu i ryb. 

Pörkölt przygotowuje się bardzo łatwo, jest bardzo sycący i świetnie rozgrzewa. Polecam Wam serdecznie w okresie jesienno-zimowym. 



GULASZ WIEPRZOWY Z PAPRYKĄ (WĘGRY)

Składniki (na 4 porcje):
[przepis pochodzi z książki Podróże kulinarne. Kuchnia węgierska]

  • 800 g mięsa wieprzowego gulaszowego (u mnie łopatka)
  • 3 duże cebule, obrane i pokrojone w drobną kostkę
  • 8 pomidorów, pozbawionych szypułek i pokrojonych w kostkę
  • 2 duże czerwone papryki, oczyszczonych i pokrojonych w kostkę
  • 4-6 ząbków czosnku, drobno posiekanych 
  • 500 ml wywaru mięsnego
  • 2 łyżki ostrej papryki w proszku
  • łyżeczka słodkiej papryki w proszku
  • sól, pieprz
  • 4 łyżki masła
Mięso podsmażamy dobrze ze wszystkich stron na roztopionym maśle. Dodajemy paprykę, cebulę i czosnek, chwilkę podsmażamy i zalewamy bulionem. Dusimy na małym ogniu przez 40 minut. Zwiększamy płomień i gotujemy bez przykrycia, aż objętość sosu zmniejszy się o połowę. Dodajemy pomidory i gotujemy kilka minut. Doprawiamy papryką, solą i pieprzem. Podajemy z ziemniakami. 

Przepis dodaję do akcji Shinju- Paprykujemy 2 oraz akcji Kuchnie świata...od kuchni. 



23 komentarze :

  1. Węgierska kuchnia? Nie znam tej kuchni zbyt dobrze, ale danie to, której nazwy nawet nie próbuję wymówić, zapowiada się naprawdę ciekawie. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie mam wątpliwości co do tego, że danie to niesamowicie rozgrzewa. ;) I takie wlaśnie lubię!

    OdpowiedzUsuń
  3. Oj lubię takie potrawy!!! nic tylko kupić wieprza i ugotować :)

    OdpowiedzUsuń
  4. potrawa w sam raz na jesienny obiadek :)

    OdpowiedzUsuń
  5. No proszę i znowu się czegoś nauczyłam, robię podobne ale nazwy nie znałam. Pyszne!

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo fajne danie, lubię kuchnię węgierską:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Smakowicie i tak jesiennie,konkretnie. Mniam:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ale to musi być pyszne już to czuję :) Pieknie podane :=)

    OdpowiedzUsuń
  9. Gulaszu już nie jadłam jakiś czas! A ten wygląda znakomicie!

    OdpowiedzUsuń
  10. Apetyczne danie. Narobiłaś mi smaku.

    OdpowiedzUsuń
  11. Dla mnie kuchnia węgierska to tylko leczo. Ale ten gulasz uderza składnikami w mój gust, muszę go mamie zaproponować. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo lubię, rzeczywiście idealne na jesień :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Podoba mi się ten przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Kochana musze wypróbować ten przepis .... bo ciekawie wyglada:) a w sumie w takiej postaci mięsa gulaszowego jeszcze nei przyrządzałam:)

    OdpowiedzUsuń
  15. DZIĘKUJĘ ZA ODWIEDZINY FAJNE PRZEPISY WARTO WIEDZIEĆ

    OdpowiedzUsuń
  16. Zrobiłyśmy dziś na obiad. Smakowało nam bardzo, a mój brat właśnie je ten gulasz i zachwyca się każdym kęsem. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Gularz świetny ale mnie zachciało się tym ziemniaczków z koperkiem....

    OdpowiedzUsuń
  18. @Pluskotko-widzę, że działasz ekspresowo;) Bardzo się cieszę, że Wam smakował. Niedługo pojawią się u mnie też inne przepisy na gulasze;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Wygląda super. Ja z mięsa co prawda jadam praktycznie tylko kurczaka, ale muszę zrobić coś takiego dla mojego mięsożernego faceta :-)

    OdpowiedzUsuń
  20. Zaburczało mi w brzuszku ;-D


    www.przysmakiewy.pl

    OdpowiedzUsuń
  21. Podoba mi się to jedzonko, mam straszną ochotę na jakiś gulasz, na pewno w weekend trzeba będzie jakiś ugotować :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Oj mniam! Wygląda zachęcająco.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawione komentarze. Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoimi spostrzeżeniami na temat przepisów zamieszczonych na stronie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...