środa, 31 sierpnia 2011

Posiłek idealny. Grillowana polenta, aromatyczny kurczak, kolorowa sałatka i lekki sos.

Posiłek idealny. Grillowana polenta, aromatyczny kurczak, kolorowa sałatka i lekki sos.


Ostatnio zasypałam Was samymi słodkościami. Dziś dla odmiany- danie obiadowe. Doskonale wiecie, jak często na moim stole pojawia się kurczak. Na całe szczęście jeszcze mi się nie znudził i mam na niego mnóstwo nowych pomysłów. Tym razem przygotowałam go używając aromatycznej marynaty na bazie dużej ilości przypraw i ziół. Podałam do niego lekki jogurtowy sos, grillowaną polentę i kolorową sałatkę z żółtych pomidorów. Grillowana polenta jest moim tegorocznym odkryciem. Najchętniej przygotowuję ją w wersji, którą dziś Wam prezentuję- z dodatkiem parmezanu i ziół. Można ją podawać jako dodatek do mięs, sałatek, świetnie sprawdzi się też jako samodzielne danie, jeśli przygotujemy do niej ulubiony sos.

Przepis dodaję do akcji Pluskotki- Zielnik kuchenny oraz akcji Ani- Warzywa psiankowate


AROMATYCZNE PIERSI Z KURCZAKA 

Składniki (na 4 porcje):

  • 4 piersi z kurczaka bez polędwiczek, każda pokrojona w poprzek na 2-3 części
  • 1-2 łyżki oliwy
  • łyżeczka kminu rzymskiego
  • pół łyżeczki mielonej kolendry
  • 1/4 łyżeczki mielonego kardamonu
  • 1/4 łyżeczki mielonej kurkumy
  • pół łyżeczki słodkiej papryki
  • 1/4 łyżeczki sproszkowanego chili (lub więcej, wg preferencji)
  • pół łyżeczki suszonej bazylii
  • pół łyżeczki suszonego tymianku
  • sól, świeżo mielony kolorowy pieprz
W misce łączymy oliwę z kminem, kolendrą, kardamonem, kurkumą, tymiankiem, papryką, bazylią i chili. Mięso nacieramy solą, doprawiamy pieprzem, smarujemy marynatą i odkładamy do lodówki na minimum pół godziny (najlepiej na całą noc). Smażymy z obu stron na patelni (ja usmażyłam na patelni grillowej). Możemy też użyć całych piersi i upiec je w piekarniku.


GRILLOWANA POLENTA Z ZIOŁAMI I PARMEZANEM

Składniki (na 4 sztuki):
  • 150 g kaszy kukurydzianej  (nie błyskawicznej)
  • 600 ml wywaru warzywnego
  • łyżka masła
  • 25 g tartego parmezanu
  • 2 łyżki posiekanej natki pietruszki
  • 2 łyżki posiekanej bazylii
  • 1/4 łyżeczki ostrej papryki w proszku
  • ew. świeżo zmielony pieprz, sól
W garnku doprowadzamy do wrzenia bulion. Zmniejszamy ogień i stopniowo dodajemy kaszę, mieszając drewnianą łyżką. Całość gotujemy na minimalnym ogniu bez przykrycia przez 10-15 minut, od czasu do czasu mieszając. Pod koniec dodajemy masło, starty ser, zioła i przyprawy, całość dokładnie mieszamy. Naczynie o wymiarach 26 na 13 cm wykładamy folią aluminiową. Przekładamy do niego polentę, wygładzamy wierzch łyżką (można ją zwilżyć zimną wodą) i odstawiamy do stężenia (można ją czymś przycisnąć, ja jednak nigdy tego nie robię). Po około godzinie masa powinna zrobić się zwarta. Wówczas kroimy ją na pół, a każdy powstały kwadrat w poprzek po przekątnej. Powstałe cztery trójkąty smarujemy z obu stron oliwą i grillujemy na patelni, aż skórka zrobi się chrupiąca. Możemy także włożyć je do piekarnika i zapiec przez około 15 minut w temp. 200 stopni. Po 10 minutach pieczenia odwracamy je na drugą stronę. 


SAŁATKA Z ŻÓŁTYCH POMIDORÓW, MOZZARELLI I PESTEK DYNI

Składniki:
  • 2 garści ulubionej sałaty
  • pół małej czerwonej cebulki posiekanej w drobną kosteczkę
  • 1 duży żółty pomidor pokrojony w plastry lub kostkę
  • opakowanie mozzarelli pokrojonej w plastry lub kostkę
  • 1/4 szklanki ugotowanej ciecierzycy lub z puszki
  • 3 łyżki pestek dyni, uprażonych na suchej patelni
  • sos- 3 łyżki oliwy, łyżka soku z pomarańczy lub z cytryny, łyżeczka miodu, łyżeczka musztardy francuskiej, ew. sól, pieprz do smaku
W misce umieszczamy sałatę (ja najczęściej używam roszponki, lub endywii), dokładamy pomidory, ciecierzycę, cebulę, mozzarellę. Oliwę ucieramy z sokiem z pomarańczy, dodajemy miód i dalej dokładnie mieszamy. Pod koniec dokładamy musztardę, ucieramy, doprawiamy solą i pieprzem.



DELIKATNY SOS DO MIĘS I SAŁAT

Składniki:
  • 150 g jogurtu typu greckiego
  • 2-3 łyżki posiekanych liści bazylii
  • łyżeczka przyprawy suszone pomidory z czosnkiem i bazylią
  • 2 ząbki czosnku drobno posiekane
  • 2 łyżki posiekanej natki pietruszki
  • łyżeczka oliwy
  • łyżeczka soku z cytryny
  • sól, świeżo mielony pieprz
Do jogurtu dodajemy oliwę i sok z cytryny, dokładnie mieszamy. Wrzucamy posiekane zioła, czosnek i przyprawę suszone pomidory z czosnkiem i bazylią. Doprawiamy solą i pieprzem. Sos świetnie sprawdza się jako dodatek do mięs (szczególnie pikantnie doprawionych), a także sałatek.



30 komentarzy :

  1. wygląda to wszystko cudownie, nie jadłam jeszcze nigdy polenty grillowanej, a nie grillowaną jadłam też tak dawno że to się zupełnie nie liczy. Jak patrzę na Twoje zdjęcia to mi się zachciało nadrobić te zaległości.

    Pozdrawiam
    Monika
    www.bentopopolsku.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Obiad wygląda przepysznie, ostatnio robiłam taką polentę z sosem grzybowym i bardzo nam zasmakowała chętnie wiec skorzystam z Twojego przepisu :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. aromatycznie, pomysłowo i pięknie:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda obłędnie - kolorowo i smacznie. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. oj za mną już jakiś czas chodzi polenta grillowana :) chyba mnie zachęciłaś jeszcze bardziej...obiadek wygląda bardzo apetycznie !!!

    OdpowiedzUsuń
  6. no Malwinko, to TY dzisiaj prawdziwą ucztę przygotowałaś :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jaki ładny ten wpis. Szczególnie polenta! A można by było ją przygotować na tradycyjnym grillu?

    OdpowiedzUsuń
  8. Nigdy nie jadłam polenty, ale całość wygląda fantastycznie i na pewno równie dobrze smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wiesz, nie moge sie doczekac, az otworzysz jakas restauracyjke - te twoje obiady wygladaja tak cudnie, ze chetnie bym sie u ciebie stolowala!

    OdpowiedzUsuń
  10. ta polenta mnie zacheciła..wykorzystam swoje ,,upieczone zioła " ! :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Obłędne!!! Te żółte pomidorki z mozarellą...rozkosz już dla samych oczu:-) Super pomysł.

    OdpowiedzUsuń
  12. mmmm, aż zgłodniaam, uwielbiam kiedy na talerzu jest kolorowo :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Rzeczywiście - posiłek idealny :)
    Wygląda apetycznie! Aż ślinka cieknie, a ja ostatni nie mam czasu na przygotowywanie takich ładnych obiadków...
    (Z chęcią Cię zatrudnię - chociaż na jeden dzień :p )

    OdpowiedzUsuń
  14. Poezja! U mnie dziś urodzinowo brązowy ryż a la risotto z kurczakiem w ziołach i surówką po żydowsku. Twój zestaw wypróbuję czym prędzej.
    Pozdrawiam
    Ania

    OdpowiedzUsuń
  15. Każdy element tego obiadu jest obłędny. Te przyprawy do kurczaka... Nie jestem w stanie wyobrazić sobie tego bogatego aromatu :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Grillowana polenta kusi mnie mocno. Ale i żółte pomidory, i mozarella, i kurczak... zgadzam się z kikimorą, każdy element jest idealny :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Czy ja mogę zamówić taki zestaw? Zgłodniałam straszliwie od tego patrzenia :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Zdecydowanie jest to posiłek idealny! Uwielbiam polente! :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Zawsze obawiałam się polenty, bo jakoś nieszczególnie przepadam za tego typu dodatkami do obiadu, ale ta grillowa wersja, jak najbardziej do mnie przemawia:)Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Jaki ładny obiadek Malwinko ! Wszystko do mnie bardzo przemawia, pysznosci przygotowałaś :)
    Pozdrowienia:)

    OdpowiedzUsuń
  21. prawdziwa uczta w królewskim wydaniu:) pyszności:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Gratuluję kolejnej publikacji ;-))))

    OdpowiedzUsuń
  23. Ależ bym zjadł taki obiadek;-)

    OdpowiedzUsuń
  24. Malwi doskonały obiad:) ...nie mogę się przyzwyczaić do zamiany stron u Ciebie ....:) pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  25. Po takim obiadku na pewno zawitałby ogromny szczery uśmiech na moją twarz - pysznie wygląda!

    OdpowiedzUsuń
  26. Zapowiada się niezły kąsek do schrrupania ;-)



    www.przysmakiewy.pl

    OdpowiedzUsuń
  27. a taka polenta będzie smakować również z rybą? myślałam aby zrobić na cierpło rybę po grecku (czyli rybę z sosem warzywnym z pomidorami)
    co Pani sądzi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sosy pomidorowe fajnie komponuję się z grillowaną polenta, więc możesz spróbować.

      Usuń

Dziękuję za pozostawione komentarze. Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoimi spostrzeżeniami na temat przepisów zamieszczonych na stronie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.