piątek, 18 marca 2011

Tatterowiec, czyli chleb razowy na zakwasie

Tatterowiec, czyli chleb razowy na zakwasie



Stefan ma się dobrze i ładnie nam się współpracuje. Ostatnio poczyniłam tatterowiec  z jego udziałem. Teraz już wiem, dlaczego wszyscy tak bardzo zachwycali się tym przepisem. Chleb jest po prostu rewelacyjny! Pięknie pachnie, ma cudownie chrupiącą skórkę, nie kruszy się, jest wilgotny i smakuje wyśmienicie. Zagości u nas na pewno o wiele częściej. 
Z wiadomości z ostatniej chwili- posiadam nowy odkurzacz z czego bardzo się cieszę, mam w końcu ciepłą wodę (tym bardziej się cieszę) i rozwaliłam znów tego samego palca (tu już brak entuzjazmu z mojej strony). Wczoraj przytrzasnęłam go lodówką i rana się otworzyła- w rezultacie dużo krzyku, dużo bólu, troszkę krwi i ponowna przyjemność noszenia opatrunku. Na dniach czeka mnie także ponowna wizyta u lekarza. 



CHLEB RAZOWY NA ZAKWASIE (TATTEROWIEC)

Składniki :
[genialny przepis genialnej znawczyni wypieku pieczywa- Tatter]
  • 400 g zakwasu żytniego płynnego * (np. 150 % hydracji) - dałam zakwas o hydracji 100%
  • 150 g wody ** 
  • 100 g mąki żytnej lub pszennej razowej (dałam żytnią typ 2000)
  • 300 g mąki pszennej chlebowej (u mnie typ 650)
  • 1  łyżka soli morskiej
  • 1 łyżeczka demerary
* jeśli zakwas jest młody można dodać jedną łyżeczkę suszonych drożdży (ja dałam 1/4 łyżeczki)
** ilość użytej wody zależy od rodzaju użytych mąk oraz gęstości zakwasu 

Wszystkie składniki mieszamy- ciasto jest lepkie i luźne. Odstawiamy na godzinę by wyrosło. Znów krótko mieszamy, przekładamy do foremki wysmarowanej oliwą i wysypanej otrębami. Wierzch ciasta smarujemy oliwą, przykrywamy naoliwioną folią i odstawiamy do ponownego wyrośnięcia na kilka godzin. Ciasto ma rosnąć wolno, uważamy by nie przerosło. U mnie czas ten wyniósł około 3 godzin. Przed pieczeniem chleb posypujemy ulubionymi dodatkami- ja posypałam makiem. Wstawiamy do zimnego piekarnika, nastawiamy temperaturę na 200 stopni i pieczemy godzinę. Kiedy piekarnik osiągnie temp. 200 stopni, jego ścianki i chleb spryskujemy zimną wodą. Chleb możemy także dopiekać po godzinie bez formy. 


19 komentarzy :

  1. Ty to masz szczescie, Malwinno... ;)
    A tatterowiec w twoim wykonaniu wyglada zachwycajaco! To jeden z moich ulubionych przepisow na chleb i tez czesto do niego wracam.

    OdpowiedzUsuń
  2. O tak, pięknie współpracuje ten Stefan! Ach, jakiż bochenek! A Tobie, Malwinno, z całego serca współczuję. Oby szczęście zaczęło Ci dopisywać w pełni! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękny chlebek! Przymierzam się do niego już od jakiegoś czasu.. Twój wygląda bardzo zachęcająco. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Mhmh.. wygląda zdrowo.. i do tego pysznie ;-)


    www.przysmakiewy.pl

    OdpowiedzUsuń
  5. Cieszę się z odkurzacza, ciepłej wody i pięknego chleba - natomiast palca współczuję i życzę szybkiej poprawy ;-)

    OdpowiedzUsuń
  6. robiła, potwierdzam jego rewelacyjność :) piękn

    OdpowiedzUsuń
  7. robiła, potwierdzam jego rewelacyjność :) piękny bochenek

    OdpowiedzUsuń
  8. domowy chleb jest najlepsiejszy!

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten chleb jest pyszny! :) Też go robiłam, jeden z najsmaczniejszych chlebków :)

    OdpowiedzUsuń
  10. I mi się podoba. Uwielbiam chlebki o takiej fakturze

    OdpowiedzUsuń
  11. Zawsze ten chleb wydawał mi się zbyt razowy jak na moje gusta, bo wolę raczej lekko razowe pieczywo, ale chyba mnie skusiłaś i poczynię ten chleb przy najbliższym pieczeniu jak tylko wrócę od rodziców :) apetycznie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Chleb cudny a palec biedny :( mam nadzieję, że będzie niebawem wszystko dobrze :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ten chleb to już klasyka - zawsze miło na niego popatrzeć i zawsze wiadomo, że wyjdzie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. z masełkiem byłby wymarzony :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ależ on piękny... Chleb wymarzony.

    OdpowiedzUsuń
  16. I ja w nadmiarze zakwasu pieke Tatterowca ;)
    Piekny chleb Malwino! Zdjecia rowniez :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  17. Sliczny - taki jak powinien byc :) Chociaz powiem ci, ze nadprodukcji zakwasu moglas w prosty sposob uniknac ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawione komentarze. Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoimi spostrzeżeniami na temat przepisów zamieszczonych na stronie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.